27 februari 2020
Dat virus waar we af en toe over hoorde in het nieuws, komt toch steeds dichterbij. Eind februari is het dan ook officieel, er is een besmetting vastgesteld in Nederland. Alhoewel het dan al wel wat dichterbij komt, is het nog erg onwerkelijk en niet in te schatten hoe het leven de komende weken zal veranderen.
15 maart 2020
Een ruime twee weken na de eerste besmetting leven we in een soort roes. Alles gaat zo snel!
De scholen zullen tijdelijk gesloten worden, we mogen geen handen meer schudden en blijven zo veel mogelijk binnen. Wanneer we buiten komen houden we 1,5 meter afstand.
In het kort zijn dit de belangrijkste punten van de maatregelen tegen het verspreiden van het corona virus. Wat dit voor ons inhoudt? Flexibiliteit en een groot aanpassingsvermogen. Werken zonder vaste opvang is al lastig, maar daarnaast ook nog juf zijn voor je kind, de jongste (met extreem veel energie) vermaken en dat het liefst ver uit elkaar, anders is het binnen no-time weer ruzie. De eerste twee weken is dit extreem vermoeiend.
Deze eerste week 'thuis' werken we zo veel mogelijk in het schoolritme omdat de oudste het lastig vindt (en er verdrietig is over) dat ze niet naar school kan. Ook maken we knutsels voor de (over-) opa's en oma's. Eind van de week brengen we die langs en gaan we voor het eerst op raam-visite. Omdat we vooral bij ouderen op moeten passen voor besmetting omdat zij tot de risicogroep behoren bezoeken we hen vanaf buiten en spreken en zien we elkaar alleen door het raam. Tekeningen worden via de brievenbus afgeleverd.
In week twee is de berenjacht in opkomst. Kinderen die thuis zitten worden ongedurig en hebben afleiding nodig. Door middel van de berenjacht genieten de kinderen op een andere manier van hun rondje wandelen. We worden met z'n drietjes gefilmd door de PZC!
Na twee a drie weken is het schoolritme al niet meer in beeld. Spelenderwijs leert de oudste ook nog genoeg op deze leeftijd en we knutselen en lezen wat af. De kinderen vragen nog wel regelmatig waarom ze niet naar school/de opvang mogen. We blijven maar herhalen dat we dit doen om te voorkomen dat mensen ziek worden, vooral opa's en oma's. Op een gegeven moment lijkt dit een klein beetje te landen, maar helemaal begrijpen kun je niet verwachten van een 2- en 4-jarige. Vooral Suzanna mist haar vriendinnetjes heel erg. We videobellen af en toe en dat gaat de meiden steeds beter af!
Week 3, eindelijk wat beter weer! Aangezien we nog weinig buiten de deur komen komen er een trampoline en een zandbak in de tuin. Een trampoline betekent schoenen uit en door het mooie weer wordt er volop door de tuin gelopen op blote voeten.
Omdat ze haar vriendinnetjes zo mist, maakt suzanna vaak knutsels en tekeningen voor ze. Op een mooie dag brengen we wat naar Saartje, die een paar dagen later op berenjacht met haar ouders een leuke knutsel bij ons in de bus doet. Ze zien elkaar even door het raam, toch wel leuker dan via een schermpje! De post wordt erg gewaardeerd.
Ook deze week gaan we weer op bezoek bij de opa's en oma's. Dit is intussen een gewoonte aan het worden en de kinderen verheugen zich bij voorbaat al op het lekkers wat op het bankje voor het huis klaar ligt. Wat ligt er deze keer? Opa en oma genieten van het contact, ook al is het alleen maar via het raam. De kinderen brengen wat leven in de brouwerij!
Ook de juf wordt deze week op een knutsel en schoolwerkje getrakteerd. Wij missen de juf, maar de juf mist de kindjes uiteraard ook! Omdat juf hoort dat we bij de deur staan komt ze zelfs nog even naar buiten om op afstand te praten. Toch wel leuk!
Bijna alle bedrijven voelen nu al veel van de maatregelen in de vierde week van de 'intelligente lockdown'. We horen en lezen van bloemen die weggegooid worden omdat ze niet verkocht worden! Steeds meer mensen kopen bloemen om sfeer in huis te halen en die bloemen van de vuilnisbak te redden. In het weekend koop ik een grote doos tulpen van 200 stuks en op woensdag wordt die bezorgd. Met de kinderen ga ik op pad om de tulpen met een leuk kaartje uit eigen collectie aan buren, vrienden en familie af te geven. Misschien later nog eens, wat een leuke reacties kregen we!
Tot zover deel 1!
コメント